13. Претраживање на интернету

Интернет претражујемо када желимо пронаћи страницу са информацијама које нам требају. Неки пут не знамо ни да ли постоје такве странице а једино што знамо је тема која нас занима. Претраживање на интернету врши се уз помоћ специјализованих  веб сајтова који за дефинисане кључне речи од стране корисника понуде избор докумената са тим речима. Корисник бира које га стране интересују и кликом миша их отвара.  Сваки такав сајт за претраживање има свој систем и начин претраге. Могућа подела би била на: претраживаче, мултипретраживаче, тематске директоријуме итд.

ПРЕТРАЖИВАЧИ (Search engines) -  Имају базу података која садржи линкове ка документима на вебу.  Аутоматски се граде тако што робот програм популарно назван "паук" претражује интернет, обилази интернет сервере и ставља нове документе у базу, тако да су базе огромне и непречишћене.  Када корисник зада кључне речи, претраживач врши избор из своје базе на основу алгоритма за претрагу чија успешност доноси популарност претраживачу.

Директоријуми претраживача могу да се нађу на следећим адресама


МУЛТИ-ПРЕТРАЖИВАЧИ (Multi-search engine или Meta search engines) -   Претражују тако што кључне речи које је навео корисник истовремено проследе на адресе више претраживача и онда пренесу њихове резултате.

  • Ако одете на адресу можете да упоредите резултате претраживања путем разних претраживача.
  • Најбољим претраживачим можете приступити преко следеће адресе http://www.dogpile.com/
  • Страница за приступ већем броју претраживача и уношење УРЛ веб сајтова је следећа http://www.bjorgul.com/.

ТЕМАТСКИ ДИРЕКТОРИЈУМ (Directory) -   Граде се тако што специјалисти претражују интернет и онда стављају линкове (хипервезе) на адресе где се разрађују одређене тематске области.

НЕВИДЉИВИ ИНТЕРНЕТ - Документи не могу да се нађу ни преко једног претраживача или мулти-претраживача, веб сајт садржи своју базу докумената којима може једино да се приђе са тог сајта (било преко претраживача на сајту или кретањем по хипервезама презентације)

Савети за претраживање

Успешност претраживања зависи пре свега у спретном одабирању кључних речи од стране корисника

  • Кључне речи писати малим словима
  • Фраза од више речи се наводи у наводним знаковима
  • Ако ставимо логички оператор AND између кључних речи тражимо да добијемо документ где су обе речи присутне (нпр. : енергија AND  телекомуникације)
  • Ако ставимо логички operator OR између кључних речи тражимо да добијемо документ где је једна од наведених речи присутна (нпр. : енергија OR телекомуникације)
  • Ако ставимо логички оператор NOT тражимо да документ не садржи реч испред које је NOT  (нпр.:  термоелектрана  NOT Београд.
  • Исти ефекат је са знаком минус наслоњеним на кључну реч (нпр.: термоелектрана –Београд).
  • Обавезна реч која мора бити у тексту се означава са знаком плус наслоњеним на кључну реч, (нпр.:  термоелектрана +Београд)

Временска оса појављивања претраживача

Адресе популарнијих интернет претраживача

Вежба

Изаберите три кључне речи и користећи наведене претраживаче покушајте да упоредите резултате претраживања.

Питања:

  • Који претраживач вам је дао најрелевантније резултате? Дефинишите критеријуме релевантност резултата претраживања. Ако промените критеријум релевантности претраживања шта се дешава?
  • Који претраживач је најпогоднији за претраживање?

За додатна проучавања

Comments