28. Инстант поруке (Размена тренутних порука)


Размена тренутних порука (РТП) (Instant Messaging (IM)) је врста онлајн разговора која нуди пренос текста у реалном времену преко Интернета. ЛАН гласник (LAN messenger) функционише на сличан начин преко локалне рачунарске мреже. Кратке поруке се обично преносе двосмерно између две стране, када сваки корисник одлучи да заврши мисао и одабере "Пошаљи" (Send). Неке РТП апликације могу да користе пуш технологију (Push technology) да обезбеде текст у реалном времену, који преноси поруке знак по знак, како се састављају. Напредније размене тренутних порука могу додати пренос датотека (File transfer)хипервезе (hyperlinks)Интернет телефонију (Internet telephony), или видео ћаскање.

Врсте ћаскања које нису размена тренутних порука укључују мултикест (Multicast) пренос, обично називаних "собама ћаскања", где би учесници били анонимни или могу бити претходно познати једни другима (на пример сарадници на пројекту који се користе ћаскањем да олакшају комуникацију). Системи размене тренутних порука имају тенденцију да олакшају везе између одређених познатих корисника (често користи листу контаката (Contact list), такође познату као "листу другара" или "листу пријатеља"). У зависности од РТП протокола, техничка архитектура може бити П2П (директан тачка-ка-тачки пренос) или клијент-сервер (централни сервер шаље поруке од пошиљаоца до уређаја за комуникацију).

Преглед

Размена тренутних порука је скуп комуникационих технологија које се користе за текст базиране комуникације између два или више учесника преко Интернета или друге врсте мрежа. РТП ћаскање се дешава у реалном времену. Од значаја је да се онлајн ћаскање и размена тренутних порука разликују од других технологија, као што су е-маил због перцепције квази-синхронизације комуникација од стране корисника. Неки системи дозвољавају да се поруке могу слати корисницима који тада нису 'пријављени' (офлајн поруке), на тај начин уклањања неке разлике између РТП и е-маила (често се врши слањем поруке на повезан налог е-поште).

РТП омогућава ефективну и ефикасну комуникацију, омогућавајући одмах пријем потврде или одговор. Међутим РТП се у основи не подржава контролом преноса. У многим случајевима, РТП укључује додатне карактеристике које могу да га чине још популарнијим. На пример, корисници могу да виде једни друге преко веб камера, или разговара директно бесплатно преко интернета kористећи микрофон и слушалице или звучнике. Многе апликације омогућавају пренос датотека, иако су они обично ограничени у дозвољеним датотека-величинама.
Обично је могуће сачувати текстуални разговор за касније референцирање. Размене тренутних порука су често пријављени у историји локалних порука, што је слично упорне природе е-поште.

Историја

Командна линија Уникс "разговора", користећи раздвајање екрана корисничког интерфејса, је био популаран током 1980—их и раних 1990—их.[1]

Иако термин датира из 1990—их, размена тренутних порука претходи на Интернету, прво појављивање на више-корисничким оперативним системима као Временски-пренос компатибилан систем (ВПX) и Мултиплексиран информациони и рачунајући сервис (Мултикс) средином 1960их. У почетку, неки од ових система су коришћени као системи обавештавања о услугама као што су штампање, али брзо су коришћени да би се олакшала комуникација са другим корисницима пријављени на истој машини. Како су се мреже развијале, протоколи су се проширили са мрежама. Неки од њих користи П2П протокол (нпр Талк, нталк и уталк), док су осталима потребни вршњаци за повезивање на сервер (види Талкер и ИРЦ). 

Током система огласне табле (ББС) феномен који врхунац имао током 1980—их, неке системске припојене функције за ћаскање су биле сличне размени тренутних порука; Фрилацинв 'Округли сто је био један пример. Први такав опште доступан комерцијални систем за онлајн ћаскање (за разлику од ПЛАТОа, који је био образовни) је КомпуСервеов Цб Симулатор у 1980. створен од стране КомпуСервеовог директора Александра "Санди" Тревора у Коламбусу, Охајо.

Модерни, Интернет-широки, ГУИ-базирани клијенти за размену порука као што су познати данас, почели су да се уздижу  средином 1990—их година са ПовВовАјСиКју (ICQ), и АОЛ РТП (AOL IM). Сличну функционалност је понудио КУ-СиМи (QSM)1992. године; мада првенствено за линковање аудио / видео ћаскања, корисници такође могу слати текстуалне поруке једни другима. АОЛ је касније купио Мирабилис (Mirabilis), аутори АјСиКју-а; а неколико година касније АјСиКју (сада у власништву АОЛ) је добила два патента за размену тренутних порука од стране америчке канцеларије за патенте. У међувремену, друге компаније су развиле сопствени софтвер; (Екците (Excite)МСН (MSN) и Јаху!), свака са својим власничким протоколима и клијентима; корисници су стога морали да покрену више апликација клијента уколико желе да користе више од једне од ових мрежа. Године 1998, компанија IBM је представила IBM Лотус Сејмтајм (IBM Lotus SameTime), производ базиран на технологији стеченој када је IBM купио Хајфа-базиран Убикју и Лексингтон заснован Датабим.

У 2000. години, апликација отвореног кода и отворених стандарда-базираног протокола звана Јабер је покренута. Протокол је стандардизован под називом Проширива размена порука и присуство Протокола (XMPP). XMPP сервери су могли да делују као капија до другог РТП протокола, смањујући потребу за покретање више клијената. Мулти-Протокол клијенти могу да користе било који од популарних РТП протокола помоћу додатне локалне библиотеке за сваки протокол. IBM-ово Лотус Сејмтајм издање из новембра 2007 додало је подршку IBM Лотус Сејмтајм Гејтавеј за XMPP.

Од 2010. године, провајдери социјалног умрежавања често нуде РТП способности. Фејсбук Ћаскање је облик размене тренутних порука, и Твитер се може посматрати као Веб 2.0 систем за размену тренутних порука. Сличне особине сервер-сајд ћаскања су део већине дејтинг сајтова, као што су ОкКупид или ПлентиОфФиш. Ширење паметних телефона и сличних уређаја у касним 2000—им, је такође изазвала повећане конкуренције са конвенционалном разменом тренутних порука, чинећи услуге текстуалних порука још свеприсутнијима.

Многи сервиси размене тренутних порука нуде Видео позив функције, Интернет телефонију и услуге Веб конференције. Услуге Веб конференције могу интегрисати оба и видео позив и способности размене тренутних порука. Неке компаније за размену тренутних порука такође нуде дељење радне површине, интернет радио и ИПТВ говорним и видео функцијама.

Термин "Месинџер" је заштитни знак Тајм Варнера[4] и не могу се користити у софтверу који нису повезани са АОЛ у Сједињеним Државама. Из тог разлога, у априлу 2007. године, клијент РТП раније именован Гаим (или гаим) је најавио да ће бити преименован у "Пиџин".

Клијенти

Сваки модеран РТП сервис генерално обезбеђује сопственог клијента, било одвојено инсталиран део софтвера, или претраживач-базиран клијент. Ово се обично само ради са услугом добављача компаније, иако неки дозвољавају ограничену функцију са другим службама. Клијент треће лице софтверске апликације постоје који ће се повезати са већином главним РТП сервисима. АдиумЕмпатијаМиранда, ИМПиџинКјунекстТрилијан, и Фејсбук Месинџер су неки од најчешћих.

Међусобно комуницирање

Постоје два начина да се комбинују многи различити протоколи:

  • Комбинујте многе различите протоколе унутар РТП клијентске апликације.
  • Комбинујте многе различите протоколе у апликацији РТП сервера. Овај приступ помера задатак комуницирања са осталим службама на серверу. Клијенти не треба да знају или брину о другим РТП протоколима. На пример, ЛX 2005 Јавно РТП Повезивање. Овај приступ је популаран у XMPP серверима; Међутим, такозвани пројекти из области саобраћаја трпе исте обрнути инжењеринг потешкоће као било који други пројекат који је укључен у затвореним протоколима или форматима.

Неки приступи омогућавају организацијама да распореде своје, приватне мреже РТП омогућавајући им да ограниче приступ серверу (најчешће са РТП мрежом у потпуности иза свог заштитног зида) и администрира корисничке дозволе. Други корпоративни системи за размену порука омогућавају регистрованим корисницима да се повежу са ЛАНом изван корпорације , користећи шифровани, пријатељски заштитни зид, HTTPS-базиран протокол. Обично, посвећен корпоративни РТП сервер има неколико предности, као што су претходно насељене листе контаката, интегрисан идентитет и боља безбедност и приватност.

Неке мреже су направиле измене да их спречи да буду искоришћени од стране више мрежних РТП клијената. На пример, Трилијан је морао да ослободи неколико верзија и закрпе да би својим корисницима омогћио да приступе МСН, АОЛ и Јаху! мрежама, након што је дошло до промена тих мрежа. Главни РТП провајдери обично наводе потребу за формалним споразумима, и безбедносним проблемима, као разлоге за доношење ове промене.

Употреба власничких протокола је значило да су многе RTP мреже биле неспојиве и корисници нису били у стању да допру до корисника и на другим мрежама. Ово је можда дозволило друштвено умрежавање са РТП-као што су карактеристика и текстуалне поруке прилику да стекну удео на тржишту на рачун РТП.

Језик РТП

Корисници понекад користе интернет сленг или текстуалне говоре да скрате уобичајене речи или изразе убрзати разговоре или смањити тастере. Језик је постао широко распрострањен, са познатим изразима као што су 'ЛОЛ' преведен на лице у лице језику.

Емоције су често изражаване у најкраћу руку, као што је скраћеница ЛОЛ, БРБ и ТТИЛ; односно смех наглас, одмах се враћам, да разговарам са тобом касније.

Неки, међутим, покушај да будемо прецизнији са емоционалним изражавањима преко РТП. У реалном времену реакције као што су (победнички смех) (фрктање) (врискање) или (окретање очију) постају све популарније. Такође, постоје одређени стандарди који се уводе у редовне разговоре, укључујући, '#' означава коришћење сарказма у изјави и '*' што указује на грешку правописа и / или граматичку грешку у претходној поруци, а затим исправку.

Пословна апликација

Размена тренутних порука је доказана да буде слична персоналним рачунарима, е-маилу, и Светској мрежи, у том свом усвајању за употребу као пословне комуникације је првенствено вођен од стране запослених појединаца који користе потрошача софтвера на послу, а не формално пуномоћје или резервисања по одељењима корпоративне информационе технологије. Десетине милиона потрошача РТП налога у употреби се користе у пословне сврхе од стране запослених у предузећима и другим организацијама.

Као одговор на захтев за разред пословна РТП и потребе да се осигура безбедност и законитост, нову врсту РТП, под називом "Предузеће Размене Тренутних Порука" ("ЕИМ"("ПРТП")) настала је када је Лотус софтвер покренуо IBM Лотус Сејмтајм 1998. године. Мајкрософт је следио и убрзо након тога са Мајкрософт Ексчејнџ Разменом Тренутних Порука, касније створио нову платформу под називом Мајкрософт Офис Лајв Комјуникејшн Сервер,, и објавио Офис Комјуникејшн Сервер 2007 у октобру 2007. Корпорација Оракле је такође ускочила на тржиште недавно са Оракле Бихејв софтвером уједињене сарадње. И IBM Лотус и Мајкрософт су увели федерацију између њихових ЕИМ система и неке од јавних мрежа за ћаскање, тако да запослени могу да користе један интерфејс и према њиховом унутрашњем ЕИМ систему и њихових контаката на АОЛ, МСН и Јаху! Од 2010. године, водеће ЕИМ платформе укључују IBM Лотус СејмтајмМајкрософт Офис Комјуникејшн СерверЈабер ИXЦП и Киско Јунифајд Пресенс. Индустријално фокусиране ЕИМ платформе као што су Ројтерс Поруке и Блумберг Поруке такође пружају побољшане РТП способности до финансијских услуга компанијама.

Усвајање РТП преко корпоративних мрежа ван контроле ИТ организација ствара ризике и обавезе за предузећа које не ефикасно управљају и подржавају употребу РТП. Предузећа спроводе специјализоване РТП архивирања и безбедности производа и услуга за ублажавање тих ризика и обезбеђују сигурне, безбедне, продуктивне РТП способности својим запосленима. РТП све више постаје карактеристика софтвера предузећа него самостална апликација.

Врсте производа

РТП производи се обично могу поделити у две групе: 

  • Предузеће Размена Тренутних Порука (ЕИМ-ПРТП) и 
  • Размена тренутних порука потрошача (ЦИМ-РТПП). 

Решења предузећа користе унутрашњи сервер за ћаскање, међутим, то није увек могуће, посебно за мала предузећа са ограниченим буџетом. Друга опција, користећи ЦИМ даје предност јер је јефтин за имплементацију и има мале потребе за улагањем у нов хардвер или софтвер сервера.

За комерцијалну употребу, енкрипција и архивирање разговора се обично сматрају важним функцијама због безбедносних разлога. Понекад употреба различитих оперативних система у организацијама захтева употребу софтвера који подржава више од једне платформе. На пример, многе софтверске компаније користе Виндоус у администрацији одељења, али има програмера који користе Линукс.

Сигурносни ризици

Крекери (злонамерни или црни шешир хакери) доследно користи РТП мреже као векторе за доставу покушаја пецања, "отровани URL-ови", и фајлове вирусом натоварених од 2004. до данас, са преко 1100 дискретних напада наведених од стране Центра РТП безбедности у 2004. години -2007. Хакери користе два метода испоруке злонамерног кода путем РТП: испоруку вируса, тројанаца или шпијуна у оквиру заражене датотеке, као и употреба "социјалним инжењерингом" текста са веб адреси која мами примаоцу да кликнете на URL повезује га или је на сајт који затим скида злонамеран код.

Вируси, рачунарски црви и тројанци обично пропагирају сами слањем брзо кроз заражену листу контаката корисника. Ефикасан напад користећи отровни URL може достићи десетине хиљада корисника у кратком периоду када листа контаката сваког корисника прима поруке које се појављују да буду од поверења пријатеља. Примаоци кликне на веб адресу, а цео циклус почиње поново. Инфекције могу да се крећу од сметњи до кривичног, и постају све софистициранији сваке године.

РТП везе обично се јављају у текстуалном облику, што их чини рањивим за прислушкивање. Такође, РТП клијент софтвер често захтева да корисник излаже отворене УДП портове свету, подизање опасности од стране потенцијалних сигурносних пропуста.

Ризици усклађености

Поред злонамерног кода претње, употреба ћаскања на раду и ствара ризик од непоштовања закона и прописа који регулишу употребу електронских комуникација у пословању.

У Сједињеним Америчким Државама

У Сједињеним Америчким Државама само постоји преко 10.000 закона и прописа који се односе на електронску размену порука и евиденције задржавања. Боље познате од њих укључују Сарбанес-Оклеи АктХИПАА и СЕК 17а-3.

Објашњење из финансијске индустрије Регулаторне агенције (ФИНРА) је издата фирми чланица у индустрији финансијских услуга у децембру 2007. године, уз напомену да се "електронске комуникације", "е-маил", и "електронска преписка" могу наизменично користити и могу укључивати такве облике електронске поруке, као РТП и текстуалних порука. Промене Савезног Пословника о парничном поступку, ефикасни децембар 1, 2006, створио је нову категорију за електронске евиденције који се може захтевати у току открића у правним поступцима.

У свету

Већина нације и регулише коришћење електронских порука и електронске евиденције задржавања на сличан начин као и у Сједињеним Америчким Државама. Најчешћи прописи који се односе на РТП на послу укључују потребу да произведе архивиране пословне комуникације да задовољи власт или оправдане захтеве на основу закона. Многе комуникације размене тренутних порука спадају у категорију пословне комуникације које се морају архивирати и проналажљиве.

Безбедност и архивирање

У раним 2000—им, нова класа ИТ безбедности провајдера појавила се да обезбеди лекове за ризике и обавезе са којима се суочавају корпорације које су одлучиле да користе РТП за пословне комуникације. РТП безбедносне агенције створиле су нове производе да буде инсталиране у корпоративним мрежама ради архивирања, скенирања садржаја и сигурности скенирања РТП саобраћаја креће у и ван корпорације. Слично добављачима е-маил филтрирања, РТП безбедносни провајдери се фокусирају на ризике и обавезе горе описане.

Са брзим усвајањем РТП на радном месту, потражња за РТП безбедношћу производа почела је да расте средином 2000—их. До 2007. године, пожељна платформа за куповину безбедносног софтвера је постао "рачунар апарата", према ИДЦ, који су проценили да ће до 2008. године 80% од мрежних безбедносних производа бити испоручена преко апарата.

До 2014. године, међутим, ниво сигурности коју нуди РТП месинџери је и даље изузетно сиромашан. Према ЕФФ безбедност разматрању, само 7 од 39 РТП месинџера је имао савршен резултат (тј Заштиту ћаскањаКрипто ћаскањесигнал/ Црвени телефонТих ТелефонТих Текст и Безбедност Текста), док су најпопуларнији РТП месинџери у овом тренутку (Вацап, Снепчет , Фејсбук Месинџер и Хенгаутс) само постићи резултат од 2 од 7. Скајп је макар достигао одређени број 1 од 7. Бројне студије су показале да су РТП услуге веома рањиве за пружање приватности кориснику.

База корисника

Док су неки бројеви дати од стране власника комплетног система за ћаскање, други се пружају од стране комерцијалних продаваца једног дела дистрибуираног система. Неке компаније могу бити мотивисани да надувавају своје бројеве да би подигли рекламну зараду или да привуку партнера, клијента или купца,. Важно је да су неки бројеви пријављени као број активних корисника (без заједничког стандарда те активности), други указују на укупне корисничке налоге, док други указују само на кориснике пријављене током примера вршне употребе.

Од аквизиције 2010. године и касније и са широкомдоступношћу паметних телефона, виртуелне заједнице тих конгломерата постају корисничка база највиших РТП сервиса:


Статистика

RankNameCompanyRegistered usersActive user accountsDate launchedCountry of originDate of active user stat.
1FacebookFacebook Inc.2+ billion[3]2.13 billion[4]February 2004 United StatesDecember 2017
2Facebook MessengerFacebook Inc.2+ billion[3]1.3 billion[5]August 2011 United StatesSeptember 2017
3WhatsAppFacebook Inc.1.5+ billion[6]1.5 billion[6]February 2009 United StatesJanuary 2018
5WeChatTencent Holdings Limited1+ billion[7]1.0 billion[8]January 2011 ChinaMarch 2018
6Tencent QQTencent Holdings Limited1+ billion[9]868 million[10]February 1999 ChinaDecember 2016
7ViberRakuten Inc.900 million+[11]900 million[11]December 2010 Israel JapanJune 2015
8InstagramFacebook Inc.800+ million[12]800 million[12]October 2010 United StatesAugust 2017
9Tencent QzoneTencent Holdings Limited1+ billion[9]638 million[13]May 2005 ChinaDecember 2016
10Sina WeiboSina Corp503+ million[14]340 million[15]August 2009 ChinaMarch 2017
11TwitterTwitter Inc.1+ billion[16]330 million[17]March 2006 United StatesSeptember 2017
12SkypeMicrosoft750 million[18]300 million[19]August 2003 Luxembourg United StatesMarch 2016
13Baidu TiebaBaidu1.5 billion[20]300 million[20]December 2003 ChinaAugust 2016
14LINENaver Corporation600 million[21]217 million[22]June 2011 Japan South KoreaDecember 2016
15Google+Google2+ billion[23]212 million[24]June 2011 United StatesApril 2015
16TelegramTelegram Messenger LLP200+ million[25]200 million[25]August 2013 Russian FederationMarch 2018
17PinterestPinterest200+ million[26]200 million[26]March 2010 United StatesSeptember 2017
18SnapchatSnap Inc.161+ million[27]161+ million[27]September 2011 United StatesDecember 2016
19King of GloryTencent Holdings Limited200+ million[28]160 million[29]November 2015 ChinaMay 2017
20LinkedInMicrosoft466 million[30]106 million[30]May 2003 United StatesSeptember 2016
21VKMail.Ru369 million[31]100+ million[32]October 2006 Russian FederationSeptember 2016
22BBMEmtek190 million[33]100 million[34]February 2007 CanadaFebruary 2015
23League of LegendsTencent Holdings Limited100+ million[35]100+ million[35]October 2009 United StatesSeptember 2016

Види још
Услови
Референце[уреди]
  1.  Tom Van Vleck. „Instant Messaging on CTSS and Multics”. Multicians.org. Приступљено 2012-05-11.
  2.  „AOL Instant Messenger's Real-Time IM feature”. Help.aol.com. Приступљено 2012-05-11.
  3.  „RealJabber.org's animation of real-time text”. Realjabber.org. Приступљено 2012-05-11.
  4.  „Summary Of Final Decisions Issued By The Trademark Trial And Appeal Board” (PDF). Приступљено 2012-05-11.

Спољашње везе

Lists

Comments