Основни појмови о графици и анимацији![]() Док је предмет рачунарске графике синтеза слика на основу рачунарских модела стварних или имагинарних објеката, обрнути процеси анализе сцене и реконструкције модела објеката предмет су дисциплине која се назива обрада слике (енгл. image processing). Обрада слике обухвата подподручја:
Примери примене рачунарске графике![]()
Растерска графикаРастерска графика или битмапа је податак који представља правоугаону
мрежу пиксела или обојених тачака, на неком графичком излазном уређају
као што је монитор или на папиру. Свака боја појединог пиксела је
посебно дефинисана тако да (на пример) РГБ слике садрже три бајта по
сваком пикселу, сваки бајт садржи једну посебно дефинисану боју.
Red Green Blue - то значи да свака боја има своју вредност, мењањем
вредности се добијају друге боје осим ове три основне. Што је више ових
вредности слика ће заузимати више простора. Ако је слика црно-бела то
значи да пиксел захтева само један бит за разлику од слике у боји која
захтева три бајта (РГБ) по једном пикселу. Црно-беле слике су управо
ради тога мање по заузимању простора.
Квалитет растерске слике
Квалитет једне растерске слике одређује укупан број пиксела (резолуција) као и број вредности за сваки појединачни пиксел (дубина боје).
Ако је дубина боје већа, више се нијанси може приказати, то значи бољу
слику као и веродостојнији приказ. Слике захтевају много меморије, због
тога се користе разне врсте сажимања (компресије). Битмапа (bmp) је
несажета датотека која не користи ниједну врсту сажимања, слике у том
формату су веома велике, за разлику од БМП формата много популарнији и
чешће коришћенији је JPEG (jpg) формат који сажима слику а да се не
примети губитак у квалитету иако је то немогуће извести, али је близу
стварности.
Растерска слика се не може повећати на већу резолуцију без губитка квалитета, што није случај са векторском графиком. Растерска графика је практичнија него векторска графика за фотографе и обичне кориснике. Векторску графику користе графички дизајнери и ДТП уређивачи (преламачи). Прве верзије монитора могле су да прикажу од око 72 до 130 пиксела по инчу (ppi), док данашњи принтери могу да штампају 2400 тачака по једном инчу (dpi). Дигитална сликаДигитална слика је приказ дво-димензионалне слике са коначним скупом дигиталних вредности које се називају пиксели.
Пиксели су меморисани у рачунарској меморији или хард диску као растерска слика или растерска мапа односно дво-димензионални низ малих целина. Често се те вредности преносе у сажетој (компримованој) форми, као што је jpeg формат. Дигиталне слике се могу створити помоћу дигиталног фотоапарата, скенера, радара, сеизмолошког профилисања и тако даље. Прегледање слика
Корисник може на више начина прегледати разне формате слика. GIF, JPEG и
PNG слике се могу прегледати и преко интернет претраживача зато што су
то стандардни интернет формати. Такође, за ту сврху служи прегледач
слике (енгл. image viewer) који обично чита мноштво формата, такав као
што је програм IrfanView.
Векторска графика
Векторска графика или геометијско обликовање (енг. Vector graphics,
geometric modeling) је начин приказивања слике помоћу геометријских
облика као што су тачке, линије, криве и полигони, а који су засновани
на математичким једначинама.
У принципу, векторски облици се много лакше памте него захтевне растерске (битмапиране) слике. Скоро сви данашњи рачунарски графички прикази преводе векторску слику у растерски формат. Растерска слика је меморисана у меморију и садржи податке за сваки појединачни пиксел неке слике. Појам векторска графика је већином коришћен у контексту дво-димензионалне рачунарске графике. Скоро свако 3Д приказивање је извршено помоћу 2Д векторске технике (помоћу тачака, линија и полигона). ДефиницијеВикипедија на српском-ћирилично издање(Википедија на српском-латинично издање) Графика је визуелно приказивање нечега на некој површини као што је зид, платно, монитор, папир или камен у циљу информисања, илустровања или забаве. Примери су фотографије, цртежи, скице, графови, дијаграми, симболи, геометријски облици, карте, инжењерски цртежи и остале врсте слика које нису текст. Графика може бити функционална и уметничка. Графика може бити непостојећа или може представљати нешто из стварног света. Википедија на енглескомGraphics (from Greek γραφικός; see -graphy) are visual presentations on some surface, such as a wall, canvas, computer screen, paper, or stone to brand, inform, illustrate, or entertain. Examples are photographs, drawings, Line Art, graphs, diagrams, typography, numbers, symbols, geometric designs, maps, engineering drawings, or other images. Graphics often combine text, illustration, and color. Graphic design may consist of the deliberate selection, creation, or arrangement of typography alone, as in a brochure, flier, poster, web site, or book without any other element. Clarity or effective communication may be the objective, association with other cultural elements may be sought, or merely, the creation of a distinctive style. Graphics can be functional or artistic. The latter can be a recorded version, such as a photograph, or an interpretation by a scientist to highlight essential features, or an artist, in which case the distinction with imaginary graphics may become blurred. Примери
ПогледајтеПрилози на српском
Прилози на енглескомПрезентација могућности графичких програма и програма за анимацијуКомерцијални софтверБесплатни софтвер
Бесплатни софтвер отвореног кода |